برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

شیوه‌نامه رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی

شیوه‌نامه رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی

خبر خوب برای همه مراجعه کنندگان به دفاتر اسناد رسمی!

رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی، یک شیوه‌نامه جدید و جامع برای بهبود خدمات و شفاف‌سازی عملکرد دفاتر تدوین شده است. این شیوه‌نامه که بر اساس ماده ۵۸ آیین‌نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی است، گامی بزرگ در راستای ارتقای کیفیت خدمات و کاهش تخلفات در این حوزه محسوب می‌شود.

در اجرای ماده ۵۸ آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۴۰۰ و راهکار اول از مأموریت ۵ سند تحول و تعالی قوه قضائیه و در راستای آگاهی عموم و خدمات‌رسانی مطلوب سردفتران اسناد رسمی به مراجعین، شیوه‌نامه اجرایی ماده مزبور به شرح زیر تعیین و ابلاغ می‌گردد:

شیوه‌نامه رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی

 

ماده ۱- تعاریف:

الف- سازمان: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
ب- سردفتر: شخص تعریف‌شده در ماده ۲ قانون دفاتر اسناد رسمی که مسئولیت اداره امور دفتر اسناد رسمی را بر عهده دارد.
پ- کانون: کانون سردفتران و دفتریاران
ت- دفترخانه: دفتر اسناد رسمی موضوع ماده ۱ قانون دفاتر اسناد رسمی
ث- آیین‌نامه: آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحی آن
ج- قانون: قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۵۴
چ- هیأت: هیأتی که به منظور رسیدگی به اعتراض در خصوص رتبه سردفتر تشکیل می‌شود.
ح- رتبه: نمره‌ای است که بر اساس ارزیابی عملکرد عمومی و اختصاصی سردفتر احراز می‌شود.
خ- سامانه رتبه‌بندی: سامانه‌ای است که به منظور رتبه‌بندی دفترخانه بر اساس شاخص‌های موضوع ماده ۵۸ آیین‌نامه مندرج در این شیوه‌نامه تعیین و در بانک جامع اطلاعات سردفتران و دفتریاران بارگذاری می‌گردد.

 

ماده ۲-

معاونت توسعه فناوری سازمان مکلف است رتبه هر سردفتر را با توجه به شاخص‌های مربوطه تعیین و به صورت برخط و در سامانه‌های مربوطه برای مشاهده عموم بارگذاری نماید.

تبصره: اداره کل امور اسناد و سردفتران، کانون، دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر انتظامی سردفتران و دفتریاران و اداره کل بازرسی که اطلاعات شاخص‌های مربوط به آنها بر اساس ماده ۶ این شیوه‌نامه ملاک تعیین رتبه‌بندی است، مکلفند اطلاعات لازم را به صورت برخط به منظور اختصاص رتبه سردفتر در سامانه ثبت اعمال نمایند.

ماده ۳-

رتبه اکتسابی، قائم به شخص سردفتر بوده و در صورت انتقال سردفتر، تأثیری در رتبه مذکور نخواهد داشت.

ماده ۴-

به جهت ایجاد انگیزه و تشویق به کسب شاخص‌های مطلوب و ارتقاء عملکرد سردفتران، کاهش تخلفات و جرائم و شفافیت عملکرد دفاتر، سردفترِ حائز رتبه عالی از امتیازات زیر برخوردار است:

۱-۴. ارجاع اسناد دارای تحریر بالاتر از سقف مقرر سالیانه به ترتیب اولویت با هماهنگی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مربوطه و سازمان.
۲-۴. اولویت در اخذ ابلاغ کفالت، سیاری، صدور مجوز نقل و انتقال کشتی‌ها و اسناد زندانیان.
۳-۴. ارجاع اسناد تا ۲ برابر بیشتر از سقف مقرر در مورد اسناد دولتی موضوع تصویب‌نامه شماره ۱/۲۷۷۳۷ مورخ ۱۳۵۶/۱۲/۱ هیأت وزیران.

ماده ۵-

در صورت اعتراض به رتبه اکتسابی، موضوع در هیأت استانی متشکل از مدیرکل، معاون امور اسناد، مسئول حفاظت اداره کل و رئیس کانون استان بررسی و اتخاذ تصمیم می‌گردد که در صورت ورود شکایت، مراتب به سازمان اعلام تا در سامانه مربوطه اصلاح شود.

ماده ۶-

پس از اجرای مقدمات فنی این شیوه‌نامه، عملکرد سردفتران به‌طور ماهیانه و بر اساس شاخص‌های زیر مورد ارزیابی قرار گرفته و نتیجه آن جهت اطلاع عموم در سامانه‌های مربوطه بارگذاری خواهد شد:

الف – شاخص‌های مربوط به عدم رضایت مراجعین:
برخورد نامناسب سردفتر، دفتریار و کارکنان دفترخانه: ۵ نمره منفی
اخذ وجه اضافی: ۳ نمره منفی
اخذ وجه به صورت نقدی یا کارت به کارت: ۵ نمره منفی
فضای نامناسب دفترخانه: ۳ نمره منفی
عدم رعایت شئونات: ۳ نمره منفی
ب – سایر شاخص‌های مؤثر:
هر محکومیت قطعی انتظامی به ترتیب:
توبیخ کتبی: ۱ نمره منفی
جریمه نقدی: ۲ نمره منفی
انفصال ۳ تا ۶ ماه: ۳ نمره منفی
انفصال ۶ ماه تا ۲ سال: ۵ نمره منفی
محکومیت به انفصال تبصره ذیل ماده 42 قانون دفاتر اسناد رسمی: ۳ نمره منفی
محکومیت به موجب آراء محاکم قضایی:
جزای نقدی: ۳ نمره منفی
منع اشتغال: ۵ نمره منفی
عدم حضور سردفتر در محل دفترخانه:
هر ماه تا ۸ ساعت: ۲ نمره منفی
بالای ۸ ساعت: ۳ نمره منفی
وصول شکایت و گزارش بازرسی مراجع ذی‌صلاح: هر مورد: ۱ نمره منفی
عدم رعایت الزامات فناوری اطلاعات سازمان:
از جمله عدم به‌روزرسانی سیستم و عدم رفع آلودگی آن: ۶ نمره منفی

تبصره ۱: رتبه‌بندی دفاتر با انتصاب سردفتر و پس از دو سال از شروع به کار در سمت سردفتری لحاظ خواهد شد.
تبصره ۲: تأثیر رتبه‌بندی دفاتر در محکومیت‌های درجه ۲ به بالا به میزان مدت انفصال از تاریخ اشتغال مجدد استمرار خواهد داشت.
تبصره ۳: نمره منفی مندرج در بند (الف) این ماده به نسبت تعداد خدمات‌گیرندگان محاسبه خواهد شد.

ماده ۷-

از نمره ۱۰۰ اختصاص‌یافته به سردفتران مشمول:

رتبه متوسط: مختص دفاتر دارای ۵۰ تا ۷۰ نمره
رتبه خوب: دفاتر دارای نمره ۷۱ تا ۸۵
رتبه عالی: دفاتر دارای نمره ۸۵ به بالا خواهد بود.

ماده ۸-

نتیجه ارزیابی سردفتران دفاتر رسمی تا بیستم اسفند ماه هر سال توسط سازمان به کانون سردفتران و دفتریاران مرکز اعلام می‌گردد.

ماده ۹-

سردفتر مکلف است رتبه مکتسبه را در دید مراجعین الصاق نماید.

ماده ۱۰-

در صورت اقتضاء، شاخص‌ها و امتیازات مقرر در این شیوه‌نامه توسط سازمان، مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.

ماده ۱۱-

این شیوه‌نامه در ۱۱ ماده و ۴ تبصره به تصویب رسید.

 

تیم ثبت رایانه، همواره در تلاش است تا با ارائه راهکارهای نوین، به بهبود عملکرد دفاتر اسناد رسمی کمک کند.

این مطلب توسط تیم ثبت رایانه تولید و جمع‌آوری شده است.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *